Érdekesség

Legendák nyomában: Swordquest - avagy az elveszett ereklyék története

Legendák nyomában: Swordquest - avagy az elveszett ereklyék története
Legendák márpedig léteznek. Ennek egyik talán legékesebb darabja a Swordquest ereklyék titokzatos eltűnése.

Még az E-sport és az augmentált valóság előtt, létezett egy olyan kor, amikor a játékban megszerezhető kincsek valósággá váltak.

1982 őszén az Atari egy olyan játék sorozatot indított útjára, ami csupa nagybetűvel írta be magát a videójátékok történelmébe, és ezzel egy több mint 30 éve élő legendát teremtett meg.

Ha már lúd legyen kövér

A Swordquest videójáték új szintre emelte a kalandjátékok fogalmát, amikor a kincsvadászatot a kiadó (Atari) áthelyezte a valóságba, méghozzá kb. 150 000 dollár összértékű nyereményekkel, amit csak az arra méltók szerezhettek meg.

Akkoriban az Atarinak nem jelentett problémát az ilyesfajta kisérletezés, hiszen a 80as évek elején a cég a csúcson volt, csak az Atari 2600 játékgépük több millió dollárt hozott a kasszára.

Az Atari 2600 egyik nagy slágere az Adventure névre keresztelt játék egyik easter eggjének a sikere inspirálta a Swordquest marketingeseit, hogy rejtvényeket zsúfoljanak a játékba. Az easter egg a 'Gray Dor' névre hallgatott, amit ha mozgattunk, eljuthattunk egy titkos szobába, ahol a fejlesztő neve volt látható.

Füstbe ment terv

Eredetileg négy kazettát felvonultató sorozatot volt hivatott promótálni az öt nagy értékű , valódi aranyból készített és drágakövekkel dísztett kincs, amiket minden új kiadott játék végén lehetett elnyerni egy versenyen. A versenyre a játékban és a játékhoz mellékelt DC képregényben elrejtett számok és szavak helyes megfejtésével lehetett pályázni. A sikeres játékosok végül az aktuális játék átpogramozott verzióját kellett teljesítsék kevesebb, mint 90 perc alatt.

A négy játék a négy fő elemet volt hivatott reprezentálni (föld, víz, tűz, levegő), így mindegyik kiadás az ehhez passzoló neveket kapta meg: Earthworld, Fireworld, Waterworld és Airworld. Mindegyik játékhoz járt a már fentebb említett DC képregény, ami nem csak a megfejtéshez szükséges rejtett információkat tartalmazta, hanem a készítők így egészítették ki a történetet és a látványvilágot, amit az Atari 2600 "szegényes" grafikai teljesítményével nem lettek volna képesek elérni.

Emellett minden játékhoz tartozott egy tárgy, amiket Franklin Mint egyenesen a képregényekből keltett életre. Az Earthworld nyertese a 'Talisman of Penultimate Truth' kincset kaparinthatta meg, a Fireworld győztese a 'Chalice of Light' boldog tulajdonosává válhatott, a Waterworld bajnoka a 'Crown of Life' királyi viselőjévé léphetett elő és az Airworld verseny szerencsése az alkimisták álmát a 'Philosopher’s Stone' erejét birtokolhatta.

But wait there is more! Mondaná Billy Mays, ha ez egy teleshopos hirdetés lenne. A vicc pedig az, hogy mennyire igaza lenne, hiszen a négy nyereményen kívül akad még egy ötödik is, ami a játék nevéhez hűen egy kard lenne, de nem ám akármilyen. A 'The Sword of Ultimate Sorcery' névre keresztelt, ékkövekkel ékesített markolatú kard röpke 50 000 dollár értékkel bírt, ami az összes eddigi nyeremény fölé helyezi, hiszen azok "csak" 25 000 dollárt értek egyenként.

A kardot a négy nyertes végső csatáján szerezhette volna meg a legrátermettebb kalandor, viszont a kincsvadászat egy váratlan fordulatot vett, így a kard sosem talált gazdára.

Az első játék az Earthworld közel 500 000 példányban kelt el és közel 5000 ember küldte be a megfejtéseket a versenyre. Közülük viszont csak nyolcan jutottak be a döntőbe. A képregényben 10 szó volt elrejtve amiből csak 5 szó volt a helyes megfejtés kulcsa. Az első döntőt Stephen Bell egy 20 éves srác nyerte Detroitból.

Ezen verseny történése alatt a második játék már kapható volt, így már javában folyt a kincsvadászat a Fireworldben. Itt ismét a 10 szavas mintát követték, csak ezúttal más logika alapján kellett kiválasztani a megfelelő oldalakat a helyes megfejtéshez. Ezúttal viszont sokkal többen küldték be a helyes megfejtést, így az Atarinak tovább kellett csökkentenie a lehetséges döntősök számát, méghozzá 73-ról 50-re, hogy kezelhetőbbé tegyék a versenyt. Ezt egy esszé írás kiírásával intézték el, aminek tartalmaznia kellett azt, hogy mit szerettek a játékosok a Swordquest játékban.

A verseny probléma mentesen lezajlott, aminek a nyertese Michael Rideout lett, ő vihette haza a kelyhet. Természetesen ezután mindenki rávetette magát a legújabb és egyben (egy váratlan fordulatnak köszönhetően) a legutolsó részre a Waterworldre. Az előző játékokkal szemben a Waterworld csak a hivatalos Atari Club tagjainak volt elérhető. A játék ezúttal is ugyan azt a sémát követte, hogy egy 5 szavas megfejtést kellett összeállítani a képregényben található rejtett szavakból.

Végjáték

A versenyre való jelentkezés már javában zajlott, amikor derült égből villámcsapás módjára, egyszer csak vége lett a kampánynak és az eddig jelentkezettekkel közölték, hogy nem jutottak be a versenyre.

A hirtelen megszűnés oka az volt, hogy az Atarit felvásárolta egy kétes hírű vezérigazgató, Jack Tramiel. Természetesen ehhez hozzátartozik az is, hogy 1983 után a játékipar mélyrepülésbe kezdett, a kritikus pont az Atari életében az 1984-es évek közepén történt, és ezt az alkalmat kihasználva szerezte meg a céget Tramiel. Ezután az Atari részlegeit feloszlatták, átszervezték vagy eladták. Így követhetetlenné vált a gazdátlan kincsek holléte.

Elveszett ereklyék

Az Atari történelmével foglalkozó Curt Vendel szerint a Waterworld játékot lezáró versenyt megtartották, de teljes titokban, így a harmadik kincs valószínűleg gazdára talált, de sosem derült ki, hogy kié lett az arany korona. Egy 2005-ös interjúban Rideout azt nyilatkozta, hogy ő nála van még mindig az a kehely amit a második játék során nyert meg és nagy becsben őrzi hét lakat alatt. Ugyan ebben az interjúban elhangzik az is, hogy Rideout úgy tudja, hogy Bell az első játék nyertese beolvasztotta a nyakéket, hogy ki tudja fizetni az egyetemi tanulmányait és csak a fehéraranyból készült aprócska kardot tartotta meg.

A negyedik játék az Airworld, mivel sosem készült el, így annak a nyereményét sosem adták át, a legenda viszont úgy tartja, hogy amikor Tamriel felvásárolta az Atarit, akkor a gazdátlan tárgyak mind az ő markát ütötték. A mítosz forrása valószínűleg egy volt Atari alkalmazott, aki úgy állította, hogy látta a kardot Tamriel kandallója felett.

Curt Vendel szerint ezek mind csak spekulációk, mivel a tárgyak kizárólagos tulajdonosa a Warner Communications, az Atari előző birtokosáé. Vendel további állítása szerint, egy volt vezetőségi alkalmazott a Warnertől elmondta neki, hogy amikor az Atarit felvásárolták, akkor az összes nyeremény tárgy a készítőjéhez Franklin Minthez került. Ő nagy valószínűséggel valamilyen módon "megszabadult" a tárgyaktól.

Így hát a Swordquest elveszett ereklyéi végül nem azt a sorsot teljesítették be, amire szánták őket, hanem olvasztóban végezték és most talán valakinek a nyakában lógnak egy mezei nyakláncként. De az is lehet, hogy ez az egész nem így történt és most valaki a markában röhög az élet koronájával a fején. Az igazságra, talán sosem derül fény, de a legenda tovább él!

Forrás:
Atari Mania
Atari Age


A Legendák nyomában rovat további cikkei:


Neked ajánljuk

Szenilla Nyomában legújabb előzetese

Szenilla Nyomában legújabb előzetese

2016.03.02
Jason Bourne története folytatódik

Jason Bourne története folytatódik

2016.04.21
Batman ünnepe

Batman ünnepe

2015.09.22
Az életre kelt képregény, avagy az első Telltale Batman előzetes

Az életre kelt képregény, avagy az első Telltale Batman előzetes

2016.07.19
Az átalkított Animus rövid története

Az átalkított Animus rövid története

2016.05.12

Kiemelt cikkek

Vampyr

Vampyr

2018.07.07
Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

2018.05.09
Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

2018.02.15
Áron alul: osu!, a japán ritmusjáték

Áron alul: osu!, a japán ritmusjáték

2018.01.29
Áron alul: Photon Highway - Foton túra a világ végére, ingyen!

Áron alul: Photon Highway - Foton túra a világ végére, ingyen!

2017.12.10

Legfrissebb írásaink

Vampyr

Vampyr

2018.07.07
Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

2018.05.09
Legendák nyomában: Swordquest - avagy az elveszett ereklyék története

Legendák nyomában: Swordquest - avagy az elveszett ereklyék története

2018.02.26
Gyűjtő mánia: Assassin's Creed Origins: Érkeznek az istenek szobrai

Gyűjtő mánia: Assassin's Creed Origins: Érkeznek az istenek szobrai

2018.02.16
Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

2018.02.15