Kritika

Vampyr

Vampyr
Őszinte és kegyetlen: a Dontnod új vámpíros játéka megmutatta nekünk, mi mindent tartogathat számunkra a hallhatatlanság.

Ami késik, nem múlik. Hosszas várakozás után végre kijátszhattuk a Dontnod új játékát, a Vampyr-t. Bevallom, néha már kezdtem úgy érezni, ez a játék sose fog a polcunkra kerülni, de amikor megláttam róla egy-egy apróbb hírt, videót, újra feléledt a remény. Volt itt minden, ami egy vérbeli vámpíros-gyilkosos játékhoz kell, sőt, talán még több is! Lássuk, sikerült-e megfelelni annak a hatalmas elvárásnak, ami az évek során felhalmozódott. 

Az első vérrontás

Nehéz erről a játékról úgy beszélnem, hogy ne zengjek dicshimnuszt. Már a legelején megízleljük mindazt, ami a vámpírléttel jár és igazi hátborzongató élményekben van részünk. Egy 1918-as véráztatta éjjelen térünk magunkhoz London egyik elhagyatott szegletében, és mielőtt még tudnánk, hogy kik vagy inkább mifélék is vagyunk, egyből kiontjuk az első életet, ami az utunkba kerül. Persze úgy igazán hatásos ez a jelenet, ha valaki közeli hozzátartozó az áldozat, és ki is lehetne közelibb, mint a tulajdon testvérünk. Ami történt, megtörtént, sajnos már nincs mit tenni, kénytelenek vagyunk a lábunkat a nyakunkba szedni és eliszkolni a feldühödött vámpírvadászok rohama elől. 

 Mialatt végigfutunk a sötét londoni sikátorokon, szép lassan felfedezzük a vámpírlét csodáit, és megismerkedünk az erőnk határaival is. Karakterünk, Jonathan Reid, a frontról hazatérő sebész egy talpig becsületes és odaadó orvos, ám még neki is nehéz megbirkóznia mindazzal, amit ez a történet tartogat számára. Habár a közeli kórház igazgatója, Dr. Swansea bizalmába fogadja és menedéket ad neki, hamar szembesülnie kell a ténnyel, hogy nem a spanyol nátha a fő gond Londonban. Megjelenik egy rejtélyes vámpír hölgy is, Lady Ashbury,  akinek úgyszintén szabad bejárása van a kórházba, de a valódi célja kétségeket vet fel bennünk. A játék során végig hallhatjuk Jonathan gondolatait, mindazt amit érez és megtapasztal a legelső pillanatoktól fogva, és bizony emiatt szinte elkerülhetetlenül is bűntudatunk lehet egy-egy kioltott élet után. 

A történet szempontjából nem szeretnék sokkal többet elárulni, mint amennyit azt eddig is tettem. Rövid ismertetőt itt találtok, és higgyétek el, ennél többet nem is igazán kell tudni.

Csak a vérszívás, és semmi más? 

Ha valaki azt gondolta, hogy ez a játék nem fog másról szólni, mint a mértéktelen öldöklésről és nyakharapdálásról, az nagyot tévedett. A játék során többször is figyelmeztetnek minket, hogy a tetteink hatással lesznek a cselekményre, és ezt a lehető legtökéletesebben oldották meg. Az emberek összeköttetésben állnak egymással, és még az is előfordulhat, hogy minderről nekünk fogalmunk sincs. 

A játékot lényegesen könnyíti, ha embereket ölünk...ez tény. Az emberek megölésével tapasztalati pontot szerezhetünk, amiből képességeket fejleszthetünk, így erősebbekké válhatunk. Az, hogy mennyi tapasztalati pontot kapunk egy adott karakterért, függ az elért "hint"-ek számától. Ezeket úgy szerezhetjük meg, ha beszélgetünk velük, és szépen kiderítünk róluk mindent. Ez persze nem könnyű, ugyanis gyakran van, hogy nem elég a szép szó, valakit fel kell hergelni, hogy kicsit megeredjen a nyelve. Ha túl tapintatosak vagyunk, lehet nem megyünk bele olyan beszélgetésbe, ami információt tartalmazhat, és ezzel végérvényesen elveszíthetünk egy "hint"-et. Ha viszont túl tapintatlanok vagyunk, akkor is elzárkózhat előlünk a személy. Ügyesnek kell tehát lenni, hogy minél jobban megnyíljanak előttünk és a bizalmukba fogadjanak, amitől még értékesebbé váljanak számunkra. Király, nem? Azok az emberek a legfinomabbak, akik a legjobban bíznak bennünk. És persze azt se feledjük, hogy a megölésükkor hallhatjuk az utolsó gondolataikat. Szerintetek mit gondolhatott a vámpírfanatikus, vagy egy kapzsi, pénzéhes üzletember?

A pontokból kifejleszthető képességek között is lehet válogatni, de ennek a rendszere is csak épp annyira bővelkedik lehetőségekben, amennyire kell. Vannak erősebb és gyengébb támadásaink, külön fejleszthetjük a vérszívási képességünket és annak tulajdonságait (az amúgy egy eszméletlen király dolog), és lehetőség van védekező, rejtőző tulajdonságok kifejlesztésére is. Amikor aztán csatára kerül a sor, akkor is érdemes figyelni, ki milyen támadásra immunis, illetve ők mikre képesek. Habár vámpírok vagyunk, idővel a belénk eresztett töltények is lassíthatnak minket, de a fel-fel bukkanó keresztekkel és karókkal is vigyáznunk kell. Idővel mi is erősebbé válunk, így ezek sebzése csökkenni fog, lesz amit szinte meg se érzünk, de az igazán jó rész csak akkor fog eljönni, ha már azzal megölünk valakit, hogy odasuhanunk mellé. Amúgy ennek az effektje is nagyon menőre sikerült, ahogyan egy fekete, szétfoszló masszaként suhanunk a levegőben, igazi túlvilági érzést ad. Ennél már csak a vámpír-látás sikerült jobban, amikor látjuk az előttünk álló ember lüktető vérét ahogyan árad szét a testében...igazán ínycsiklandó. 

Vállald a tetteid következményeit

A készítők korábban már hangoztatták, mennyire próbálják majd éreztetni a játékossal, hogy nem egy random NPC vérét szívjuk, hanem mondhatni egy hús-vér személyt, akinek élete és története van. Ezt a lehető legtökéletesebben sikerült megvalósítaniuk. Rengeteg személyiségű és viselkedésű karakterrel találkozunk a játékban, és gyakran nem olyan ártatlanok, mint azt elsőre gondolnánk. Az, hogy halljuk az utolsó gondolataikat, csak még személyesebbé teszi életük utolsó pillanatát, főleg, amikor egyenesen hozzánk beszélnek. És ha már a beszélgetéseknél tartunk. Mivel a bejátszások nagy részénél nem látjuk a saját karakterünk arcát -többnyire csak hátulról szemléljük az eseményeket- én még inkább bele tudtam magam élni az eseményekbe. Volt egy jelenet, amikor egy szereplő drámai halált halt, majd hirtelen megjelent egy új ellenség és úgy tűnt, sarokba szorítanak minket. Reid minden rezzenését látni lehetett, szinte szavak nélkül szólt hozzánk. Mesterien volt beidőzítve minden mozzanata amikor az ellenség megszólalt, már előre lehetett látni, hogy ő menekülni akar. Engem nagyon megfogott az a pillanat, szinte filmbe illő jelenet belőle, és szinte mindegyik főszereplő meggyilkolásának pillanata úgyszintén rendkívülire sikeredett. 

Véres vadászat cselló kísérettel

Azt már korábban is látni lehetett, hogy ennek a játéknak a grafikája vagy nagyon ott lesz a toppon, vagy fél óra után a szemünket fogjuk dörzsölni kínunkban. Szerencsére az előbbi lett, hiszen bár a szűk, mocskos londoni sikátorokon, csatornákon és igényesen bútorozott házakon kívül nem sok látnivaló van, mégis érdemes megjegyezni, milyen odafigyeléssel lett összerakva a pálya. De most komolyan, emlékeztek ti egyetlen épület ismétlődésre se, vagy amikor úgy éreztétek, hogy ugyan abba az utcába fordultok be még egyszer, miközben már a város túloldalán jártok? Néhány bútort leszámítva minden helyszín rendkívüli pontossággal lett megtervezve, szinte csak a búvóhelyek kialakítása egyezett meg a pályán, ami persze érthető volt. A városban felbukkanó vadászoktól és skals-októl se várja el az ember, hogy mind különbözőek legyenek, a többi karakter kidolgozottságát pedig már korábban említettem. Mindezt összevetve szerintem látványra tökéleteset alkotott most a Vampyr, egyedül talán  a mimikákon lett volna mit javítani, de ez már szinte mellékes. 

Az az 5 rohadt shilling...

A fegyverek és támadások fejlesztése is elég jól ki lett dolgozva, néhol még plusz tőrökbe, kardokba is belefuthatott az ember, ha figyelmesen járta az utcákat (vagy tudta, kit kell megölnie érte). Ezek igen hasznosak tudnak lenni, hiszen az utcán megannyi veszély leselkedik ránk, így muszáj figyelmet szentelnünk a fegyvereink fejlesztésére. Az ezekhez szükséges alkatrészeket bárhol a pályán megtalálhatjuk, de gyakran egy-egy erősebb ellenféltől szerezhetjük meg. Vannak karakterek, akikkel kereskedni lehet, ezt az opciót is érdemes észben tartani. Én személy szerint a Lupara-t fejlesztettem ki maximálisan, amit ajánlok is, nagyon megérte! Emellett érdemes a tőröket fejlesztgetni, de a skilleknél találjátok a nálunk lévő töltények, gyógyszerek tárolójának növelésére a lehetőséget is. 

Kicsit talán zavaró volt, hogy bármerre is jártunk, ha pénzt láttunk, az szinte kivétel nélkül 5 shilling volt. De tényleg, most komolyan, ki hagyna egy kuka tetején 5 shillinget, vagy egy dobozon? A hulla mellett még megértem, vagy a ládában, de amikor egy gazdag embertől végre megszerezzük a széf kulcsát, nem 5 shillinggel kellene kiszúrniuk a szemünket. Na jó, lehet egy picit több volt, de egy lopott gyűrű eladásáért többet kaptunk. Ez azért egy kissé bizarr volt...

Ezt az apróságot leszámítva csak egy dolog zavart engem, az pedig a játék vége. Amikor már elég erősnek éreztük a karakterünket, ismét nekivágtunk a fő küldetés folytatásának, majd egyszer csak hirtelen elhagytuk Londont. Úgy bizony, első alkalommal a játék menetében elhagytuk a várost és egy új helyszínre kerültünk. Ez önmagában még nem volt zavaró, elég sok játékkal játszottunk már, tudtuk, hogy bőven van még tennivaló/ölnivaló, így eszünkbe se jutott, hogy itt vége is lenne a történetnek. Pedig így lett. Amint befejeződött az utolsó bejátszás is az új helyszínen, lehetőségünk nem volt arra, hogy visszamenjünk a városba. Semmi. Lement a stáblista, és kész. Megpróbáltuk betölteni a legutóbbi mentést, de az is már az új helyszínen volt. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de amikor ott van még fél tucat kifejlesztetlen támadás, 40 ezer xp és egy tucat ember akikkel még lenne miről beszélni... hát én azért még játszottam volna egy kicsit...

Ezektől eltekintve felejthetetlen élményben volt részünk, a zene, a hangulat, a történet magával ragadó, nem olyan játék, ami gyakran a boltok polcaira kerül. Mindenképpen érdemes kiadni rá, megéri támogatni a Dontnod fejlesztőit, én a mai napig sajnálom, hogy nem kapott valami limitált, speciális kiadást a játék. Megérdemelte volna. 

 

95%

"Így néz ki egy gondosan összerakott játék! A látvány és a zene is pont olyan, amilyennek lennie kell. Tekintsünk el az apróbb hibáktól, ez a játék megérdemli az elismerést! "


Neked ajánljuk

Vampyr - Megjelentek az első képek

Vampyr - Megjelentek az első képek

2016.03.01
VAMPYR gameplay:  14 perc betekintés a játékba

VAMPYR gameplay: 14 perc betekintés a játékba

2016.08.23
Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

2018.02.15
A legjobban várt játékok 2017-ben!

A legjobban várt játékok 2017-ben!

2017.01.26
E3 2017 - Összefoglaló és ami eddig kimaradt

E3 2017 - Összefoglaló és ami eddig kimaradt

2017.06.19

Kiemelt cikkek

Vampyr

Vampyr

2018.07.07
Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

2018.05.09
Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

2018.02.15
Áron alul: osu!, a japán ritmusjáték

Áron alul: osu!, a japán ritmusjáték

2018.01.29
Áron alul: Photon Highway - Foton túra a világ végére, ingyen!

Áron alul: Photon Highway - Foton túra a világ végére, ingyen!

2017.12.10

Legfrissebb írásaink

Vampyr

Vampyr

2018.07.07
Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

Élvezd ki te is a VÉGTELEN HATALMAT! - Megérkezett Thanos a Fortniteba

2018.05.09
Legendák nyomában: Swordquest - avagy az elveszett ereklyék története

Legendák nyomában: Swordquest - avagy az elveszett ereklyék története

2018.02.26
Gyűjtő mánia: Assassin's Creed Origins: Érkeznek az istenek szobrai

Gyűjtő mánia: Assassin's Creed Origins: Érkeznek az istenek szobrai

2018.02.16
Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

Vampyr: érdekességek és a megjelenési dátum

2018.02.15