
John Draper története már már filmbe illő és hihetetlen is egyben. A hacker, IT biztonság és a programozói körökben méltán híres telefonbetyár (phreak) és sípjának története a 60-as évek egyik legfelkapottabb telekommunikációs eseménye volt, hiszen egy gabonapehelyhez ajándékba adott síppal képes volt átvenni az irányítást a hívás felett. Ezzel a legendával a most mozikba kerülő Ready Player One történetében is találkozhattuk. Az író, Ernest Cline nagyjából a könyv közepén tesz róla említést, de mivel a cikket spoilermentesnek szántuk, ennél mélyebben nem is mennék bele a történetbe.
Sípok sípja
A fent említett síp miatt meg is kapta a Captain Crunch becenevet mivel a Cap'n Crunch nevű gabonapehelyben volt található a játék síp. A játékot nem Draper fedezte fel, hanem a Draper által üzemeltetett kalóz rádió egyik betelefonálója, név szerint Denny Teresi, akivel John később találkozott és ennek eredményeként került be a telefonbetyárok (phone phreaks, sajnos jobb magyar megfelelőt nem találtam hozzá) közé. A telefonbetyárok közösség többnyire vak emberekből állt és azért keresték meg Draper-t hogy építsen nekik egy mamár kék dobozként (blue box) ismert eszközt amivel képesek voltak irányítani a hívást különböző hang túnusok segítségével.
A síp ekkor került be a képbe mert észrevették, hogy a gyerekjáték pontosan 2600 Hz-es frekvencián szólt, mint az akkoriban használt AT&T vezetékes vonal egyik belső használatra szánt vezérlő frekvenciája. Ennek a frekvenciának a használatával el lehetett azt érni, hogy a hálózat automatizált rendszer azt hidje, hogy a hívás befejeződött és így nyitvahagyja a vonalat amit ezután távolsági és nemzetközi hívásokra lehetett használni, ingyen.
Természetesen ez egy illegális tevékenység volt így idővel Draper-t kézrekerítette a hatóság és 5 év feltételes szabadlábra helyezték.
A nagy Alma
Ez a tevékenysége felkeltette mások figyelmét is, így egy 1971-es Esquire cikk után nem más kereste őt fel mint Steve Wozniak és Steve Jobs. Ezután 1977-ben John mint független vállalkozóként dolgozott az Apple-nél és az volt a feladata, hogy fejlesszen egy eszközt amivel az Apple II számtógépet fel lehet csatlakoztatni a telefon hálózatra.
Draper ezután persze sok más helyen mint szoftver fejlesztő is dolgozott, többek között átportolta az EasyWriter programot IBM PC-re, 1986-ban csatlakozott az Autodesk-hez, hogy video driver-t fejlesszen, a ShopIP berkein belül készített egy OpenBSD alapú tűzfalat, ami nem hozott számára sikert, majd 2007-ben CTO-ként dolgozott az En2Go-nál.
Az nem teljesen tisztázott, hogy 2007 után hol dolgozott tovább, de az bizonyos, hogy több publikus rendezvényen is szerepelt azóta a jó öreg Cap'n Crunch sípjával. John Draper talán a legelső "hackerek" egyike, akinek a története sokakat inspirált, így a Ready Player One regény alkotóját, Ernest Cline-t is, ahol Captain Crunch sípja egy elég fontos szerepet kap a történetben.