
Amióta megjelent A Middle-earth: Shadow of Mordor, azóta szemezgettem vele, hiszen engem is mint sokan másokat, magával ragadott Tolkien "mesebeli" világa. A gondolat, hogy egy olyan történetet játszhatok végig, ami se könyv, se film formájában sem létezik, az maga volt a mámor. Igaz csak most, két hosszú év után tudtam megszerezni, amikor már sajnos nincs annyi időm a játékokra, mint amennyit szeretnék. Szóval ezúton is elnézést a rovat késéséért.
Vágjunk bele!
Miért is éri meg ez a játék? Mitől olyan különleges? Először is nem konkrétan a játékhoz tartozik, de ha jól emlékszem pont itt borult ki az internetes bili, hogy a Warner, szépen lefizette a kritikusokat/tesztelőket/vloggereket, hogy csak jót mondjanak a róla. Eleinte emiatt nem is mertem megvenni a játékot, mert attól féltem, hogy rossz lesz, de nem az! A Warner feleslegesen fizetett, mert ez a Middle-earth: Shadow of Mordor baromi jó!
Tudom, kicsit hasonlít az Assassin's Creed-re, amivel kapcsolatban volt is egy bírósági herce hurca, miszerint loptak az előbb említett játék kódjából! De ettől eltekintve, attól még, hogy kísértetiesen hasonlít (ami szerintem nem gond, AC fan lévén), a fejlesztőknek mégis sikerült hozzáadnia, méghozzá nagyon is sokat.
A két fő karakterünk nagyon jó, megpróbálják felkutatni a kettejük kapcsolatát, hogy vajon miért hozta őket össze a "sors". A történet is remek, mozgalmas, akciódús és szépen visz magával a folyama. A terep magáért beszél: Mordor. Természetesen itt még nem annyira kihalt és kizsákmányolt mint a Gyűrűk Ura filmekben, de látni, hogy mi van készülőben.
A játék a Nemezis Rendszeren (Nemesis system) alapszik, ami valami fenomenális. Nekem az jött be igazán, hogy egy teljesen egyszerű orknak is személyiséget tud adni. Például adott egy nagy harc, ahol több tucatnyi ork támad téged, harcolsz, de végül becsúszik pár hiba és földre kerülsz.
Ekkor az az ork, aki megölt téged, előléptetést kap! És ezt bármelyik ork játssza el, az előléptetést kap és ezután akár még tovább mászhat a ranglétra egy következő fokára is! Így gyakorlatilag a végtelen mennyiségben generálódnak az orkok, ami jó is, meg persze rossz is. A rossz az, hogy elég nagy erőfeszítés ledarálni az összes magasabb rangú orkot. A jó viszont pont ugyan ez, hiszen így kifogyhatatlan mennyiségű tapasztalati pont vár ránk.
Történet
A főhősünk Talion a Fekete kaput őrző helyőrség századosa. A helyőrséget megtámadja Sauron ork serege és foglyul ejtik a feleségével és a fiával együtt, majd rituálisan feláldozzák őket, hogy megidézzék a Tünde uralkodót Celebrimbort. Viszont ahelyett, hogy Celebrimbor megjelenne, megszállja Taliont, ezzel megakadályozva a halálát.
Ezután kezdetét veszi az ork vadászat, miközben megpróbáljuk felderíteni a Tünde "barátunk" múltját. Ebben Gollam lesz segítségünkre, természetesen ezt nem ingyen teszi, hiszen abban a reményben támogat minket, hogy majd a Bright Master (Celebrimbor) elviszi őt az egy gyűrűhöz.
Grafika
Ezen a téren nem lesz senkinek sem panasza a játékra, mert nagyon látványosra sikerült. Nem véletlenül volt sokáig a videókártya tesztek egyik eleme, hiszen 4K felbontásban nagyon jól előhozta a kártyák teljesítményét. Természetesen ne várjunk semmi féle színkavalkádot a játék során, mert ugye Mordor nem épp arról híres, hogy esőerdők húzódnának végig rajta, főleg ebben az időszakban.
Hangzás
Hozza az elvártat, a hangok mind nagyon rendben vannak. A szinkron hangokat szerintem telibetalálták, még Gollam hangja is tökéletes. Ezek mellett a hangeffektekre sem lehet panasz, a kardok pattogása és csengése eszméletlen jó és a két karakter közötti váltás is nagyon jó effektet kapott. Röviden a hangzás remek!
Irányítás
Ez az a pont, ahol a játék nagyon hasonlít az Assassin's Creed-re. Mind a mozgás mind a harc terén, bár a harc a dinamikája miatt inkább a Batman Arkham szériákat idézi (Freeflow Harcrendszer). Persze ennek néha van hátulütője, például amikor a karakterünk nem oda ugrik, ahova mi szerettük volna és emiatt oda is lesz a álcánk. De az irányítás ezt leszámítva nagyon egyszerű és dinamikus, így mindig érezzük, hogy mit fogunk/tudunk csinálni.
Játékélmény
Ez talán az egyedüli sarkalatos pont, ahol lett volna mit behozni. A magas rangú orkok újragenerálódása egy idő után unalmassá tud válni, mivel alapból többnyire végigkaszaboljuk magunkat A és B pont között, de hogy még jöjjenek külön nyalánkságokkal megáldott ellenfelek, amikor már azt hittük vége, az egy hosszú játékmenetet be tud árnyékolni.
A másik, ami szemet szúrt, az a tipikus Assassin's Creed-es ellenfelek. Mindegyik süket mint az ágyú és ezek mellé még vakok is. Volt arra példa, hogy egy járőr csapatot lopakodva hátulról egyesével szedtem ki úgy, hogy némelyik tagot konkrétan a másik ork látómezejében öltem meg, és lássatok csodát, nem vettek észre!
Ezeket leszámítva nagyon jó a játékélmény. A fentebbiek is csak inkább szőrszálhasogatások, mert ha a lopakodás valós lenne, akkor valószínűleg még eddig sem jutottam volna a játék során. A pozitívumok közé tartozik a fejleszthető fegyverek és képességek. Minden mini boss megölése után kapunk egy rúnát, amit beletehetünk a fegyvereinkbe, ezzel is plusz tulajdonságokat adva neki. Továbbá a szellem társunk a történet előrehaladtával egyre erősebbé válik, így egyre több és komolyabb speciális emberfeletti képességre teszünk szert, mint pl.: orkok irányítása, életerő kiszívása, stb.
Összegzés
Ahogy azt már többször is hangsúlyoztam, a Middle Earth: Shadow of Mordor egy remek játék, és amennyiért most az ismertebb online játék piactereken (G2A, G2Play) árulják, annyiért ez egy kötelező darab! Ja és nem utolsó sorban, jár hozzá az összes DLC!
A következő alkalommal, egy igazi Star Wars klasszikussal érkezünk, szóval újra várunk titeket az Áron alullal! Az erő legyen veletek!